frequently asked questions
In september (soms augustus): start het afstudeertraject. De eerste acht weken ben je bezig met het verkennen van je bedrijf, voer je oriënterende gesprekken met collega’s/leidinggevende, formuleer je een onderzoeksvraag en verzamel je kennis over je afstudeeronderwerp. In deze fase doe je ook onderzoek naar de methodologie die je gaat gebruiken. Dit doe je op basis van ontwerpgericht onderzoek. Hierbij zoek je uit wat voor jou de beste onderzoeksmethoden zijn die je gaat toepassen. Denk aan kwalitatief of kwantitatief onderzoek, interviews, benchmarks, enquêtes en andere onderzoeksmethoden.
In oktober lever je je eerste versie van je plan van aanpak in. Krijg je hierop een ‘Go’ van je begeleider? Dan kun je starten met de uitvoering van je onderzoek. (interviews, enquêtes, benchmarks, vragenlijsten, focusgroepen) Krijg je een ‘No go’? Dan moet je je plan nog wat aanscherpen en opnieuw bij je begeleider toetsen.
In januari lever je je eerste versie van je beroepsproduct, beroepsprestatie & COL-verslag in. Dit is in veel gevallen voornamelijk nog de lay-out, maar wellicht heb je ook al de eerste deelvragen kunnen beantwoorden. Dit moment wordt door de begeleiders vooral gezien als meetpunt voor om te kijken of je op de goede weg bent.
In februari heb je weer een meetmoment. Hier kun je je data-analyse en de eerste aanzet van het ontwerpen beroepsproduct met je begeleider bespreken.
In mei is het eerste inlevermoment voor alle verslagen.
- Stageovereenkomst
- Plan van Aanpak
- Tussentijds beroepsproduct
- Tussentijdse CoL verslag
- Tussentijds beroepsprestatie verslag
- Definitief beroepsproduct
- Definitief CoL verslag
- Definitief beroepsprestatie
Het onderzoek dat je doet is ontwerpgericht onderzoek. Daarna kan je zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek doen. Binnen kwalitatief onderzoek vallen onderzoekstechnieken als focusgroep-interviews, benchmarks, diepte-interviews en (semi-)gestructureerde interviews. Kwantitatief onderzoek bestaat bijvoorbeeld uit vragenlijsten of enquêtes.
Zorg dat jouw online profielen up-to-date zijn. Als je solliciteert bestaat er een grote kans dat jouw toekomstig werkgever online naar jou opzoek gaat. Laat zien wat je in de loop der jaren hebt gedaan, waar je interesses liggen, welke zaken jou van de rest onderscheid, en waar jij de allerbeste in bent
Je kan natuurlijk via Matchpoint vacatures bekijken. Daarnaast kan je in je eigen netwerk op zoek gaan naar bedrijven die je aanspreken, wellicht ken je mensen die bij een interessant bedrijven werken en kunnen zij een goed woordje voor je doen? Wat ook helpt is om bijvoorbeeld op online vacaturebanken te kijken naar banen die je aanspreken, denk hierbij aan de vacaturebank van LinkedIn. Maak een lijstje van bedrijven die je aanspreken en schroom niet om ze gewoon een mailtje te sturen!
Dit is geen enkel probleem, stuur het bedrijf een mail of bel er gewoon naartoe! Geef aan dat je dit bedrijf super interessant vindt, laat weten dat je vindt dat ze gave dingen doen en dat je hier graag aan bij wilt dragen. Denk vooraf goed na over welke waarde jij als sportkundige aan dit bedrijf kan toevoegen, maar laat vooral aan het bedrijf weten wat jij graag wilt leren! Er is niet altijd in eerste instantie een vraag, maar je kan samen met het bedrijf in het meeste gevallen wel een vraag creëren.
Zorg hiervoor wel dat je Linkedin en CV op orde zijn.
In eerste instantie ga je op zoek naar een bedrijf waar je enthousiast van wordt. Binnen het bedrijf ga je samen met je opdrachtgever op zoek naar een passende onderzoeksvraag.
1 juni. Hoe eerder je het regelt, hoe groter de kans dat je gekoppeld kunt worden aan een afstudeerbegeleider en COL die affiniteit heeft met jouw onderwerp.
Allereerst, stel jezelf aan iedereen voor. Maak een praatje met medewerkers en vertel wie je bent en wat je komt doen. Wees assertief en proactief, laat zien dat je graag wilt leren en durf je mening te geven. Toon interesse in alles waar het bedrijf mee bezig is, nieuwsgierigheid is je belangrijkste eigenschap en laat je kwaliteiten spreken.
Belangrijk: Maak duidelijke afspraken met je stagebegeleider over wat jij van hem verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten. Plan bijvoorbeeld ook (dagelijkse/wekelijkse) afspraken met je stagebegeleider in om je voortgang te bespreken. Neem ze mee in je proces.
Dit verschilt per stageplek. De Richtlijn is 40-40-20% strategisch-tactisch-operationele werkzaamheden. Bespreek vooraf met je stagebegeleider hoeveel tijd jij nodig denkt te hebben voor je onderzoek en implementatie. Probeer er ook voor te zorgen dat de werkzaamheden die je uitvoert iets toevoegen aan de competenties waar je aan werkt. Geef aan wanneer je te weinig tijd voor hebt voor je onderzoek, zodat je daar samen een oplossing in kan vinden. “Handjes aan het bed” bieden is goed, maar je bent er ook om jezelf te ontwikkelen en uiteindelijk impact toe te voegen aan het bedrij
Momenteel geeft Gerco van Dalfsen (coördinator afstuderen buitenland) aan dat, i.v.m. de coronacrisis, afstuderen in het buitenland niet mogelijk is. Buiten de coronacrisis wordt dit juist gestimuleerd. Hiervoor je het beste contact opnemen met Gerco van Dalfsen.
- Een Col is een intervisiegroep voor afstuderen (elkaar zowel professioneel als persoonlijk ondersteunen en van elkaar leren; meer inzicht in mogelijke banen/projecten voor de toekomst);
- Samen werken aan afstudeer-overkoepelende vaardigheden, die in ieders project van belang zijn: communicatie, netwerken, kennisdelen, empathisch werken etc., bijvoorbeeld door samen aan een gericht, zelfgekozen doel te werken.